Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisko personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46 EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Regula) 6. panta 1. punktu apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no 6. panta 1. punktā minētajiem pamatojumiem. Proti, tikai pastāvot kādam no minētajiem tiesiskajiem pamatiem, personas datu apstrāde tiek atzīta par tiesisku.

Regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktā noteikts, ka datu apstrāde ir likumīga, ja tā vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Papildus norādāms, ka saskaņā ar Regulas 6. panta 3. punktu šā panta 1. punkta c) un e) apakšpunktā minēto apstrādes pamatu nosaka ar:

  1. Savienības tiesību aktiem; vai
  2. dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim

Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 128. panta trešo daļu fiziskās personas maksātnespējas process sastāv secīgi no bankrota procedūras un saistību dzēšanas procedūras.

Maksātnespējas likuma 27. panta otrajā daļā administratoram ir noteiktas vispārīgas tiesības:

  1. pieprasīt un saņemt no parādnieka un tā pārstāvjiem juridiskās personas maksātnespējas procesā vai fiziskās personas maksātnespējas procesā nepieciešamo informāciju;
  2. pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām bez maksas to rīcībā esošo juridiskās personas maksātnespējas procesā vai fiziskās personas maksātnespējas procesā nepieciešamo informāciju par parādnieku un parādnieka pārstāvjiem;
  3. pieprasīt un saņemt no citām kompetentām personām un institūcijām to rīcībā esošo informāciju, kas saistīta ar juridiskās personas maksātnespējas procesa un fiziskās personas maksātnespējas procesa norisi;
  4. iepazīties ar parādnieka finansiālo stāvokli un visiem dokumentiem, kā arī pieprasīt un saņemt visus dokumentus.

Savukārt Maksātnespējas likuma 159. pantā noteikts, ka pēc saistību dzēšanas procedūras pasludināšanas administrators šajā likumā noteiktajā kārtībā:

  1. pēc kreditoru pieprasījuma uzrauga fiziskās personas saistību dzēšanas plāna izpildi;
  2. pēc kreditoru pieprasījuma uzrauga parādnieka rīcību šajā sadaļā noteikto pienākumu izpildē;
  3. pēc parādnieka lūguma sniedz viņam juridisko palīdzību saistībā ar fiziskās personas maksātnespējas procesu (ja nepieciešams, izstrādā arī fiziskās personas saistību dzēšanas plāna grozījumus).

Neskatoties uz Maksātnespējas likuma 159. pantā noteikto, proti, ka likumdevējs nav tieši uzlicis administratoram pienākumu uzraudzīt parādnieka darbības saistību dzēšanas procedūras laikā, norādāms, ka saskaņā ar Maksātnespējas likuma 165. panta otro daļu administratoram jāiesniedz tiesai pieteikums par saistību dzēšanas procedūras izbeigšanu, ja administrators konstatē saistību dzēšanas procedūras piemērošanas ierobežojumus, kas noteikti Maksātnespējas likuma 153. pantā (piemēram, ja parādnieks nepilda saistību dzēšanas procedūrā paredzētos pienākumus, būtiski apgrūtinot maksātnespējas procesa efektīvu norisi). Maksātnespējas likuma 26. panta otrajā daļā noteikts administratora vispārīgais pienākums nodrošināt efektīvu un likumīgu fiziskās personas maksātnespējas procesa norisi un mērķu sasniegšanu, tostarp arī saistību dzēšanas procedūras laikā. Līdz ar to, skatot minētās normas sistēmiski, secināms, ka administratoram ir pienākums pieprasīt informāciju parādniekam par saistību dzēšanas plāna izpildi un nodrošināt likumā noteikto pienākumu izpildi ne tikai gadījumā, ja viņš saņem attiecīgu kreditoru lūgumu, bet visos gadījumos, kad viņa rīcībā ir informācija par parādnieka iespējami pretlikumīgu rīcību saistību dzēšanas procedūras laikā.

Fiziskās personas saistību dzēšanas procedūras laikā administratora tiesības ir ierobežotas, proti, saistību dzēšanas plāna izpilde ir parādnieka atbildība, savukārt administrators veic uzraudzību. Ar terminu uzraudzība saprot kāda procesa vai parādības nepārtrauktu novērošanu, novērtēšanu un analīzi, lai nepieciešamības gadījumā veiktu korekcijas. Tādējādi, lai administrators varētu veikt saistību dzēšanas procedūras pilnvērtīgu uzraudzību, fiziskās personas maksātnespējas procesā ir sagaidāma administratora un parādnieka savstarpējā sadarbība.

Ievērojot minēto, norādāms, ka, lai izpildītu Maksātnespējas likuma 159. pantā norādīto, tiesiskais pamats administratoru veiktajai personas datu apstrādei, apstrādājot parādnieka personas datus saistību dzēšanas procedūras ietvaros ir noteiks Regulas 6. panta 1. punkta e) apakšpunktā, proti, ja apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras.

Papildus norādāms, ka tiesiskā pamata nodrošināšanai, pārzinim veicot personas datu apstrādi, ir jāievēro arī Regulas 5. pantā minētie personas datu apstrādes principi un saskaņā ar tiem personas dati ir jāapstrādā likumīgā un pārredzamā veidā, nodrošinot godprātību pret tām personām, kuru personas datus apstrādā.