Atceries! Darbinieks uzņēmuma maksātnespējas procesa ietvaros kļūst par kreditoru. 

Tu vari iesniegt savu kreditora (darbinieka) prasījumu tikai tad, ja tavam darba devējam IR pasludināts maksātnespējas process.  

Ziņas par uzņēmuma maksātnespējas procesu un tajā iecelto administratoru bez maksas ir pieejamas maksātnespējas reģistrā. Pēc maksātnespējas procesa pasludināšanas darba devēja vietā stājas administrators, pārņemot visus ar uzņēmuma pārvaldīšanu saistītos jautājumos. Tas nozīmē arī to, ka administratoram ir tiesības nekavējoties pārtraukt darbinieka darba attiecības.

Ja tavam darba devējam ir pasludināts maksātnespējas process - NEKAVĒJIES - iesniedz kreditora (darbinieka) prasījumu

Kreditora (darbinieka) prasījums iesniedzams administratoram mēneša laikā no dienas, kad maksātnespējas reģistrā izdarīts ieraksts par darba devēja maksātnespējas procesa pasludināšanu. Ja kreditora/darbinieka prasījumu iesniedz nokavējot mēneša termiņu, tad netiek piešķirtas balsstiesības.

Ja darbinieks ir nokavējis kreditora (darbinieka) prasījuma pieteikšanas termiņu, kreditora (darbinieka) prasījumu var iesniegt administratoram termiņā, kas nav ilgāks par sešiem mēnešiem no dienas, kad maksātnespējas reģistrā izdarīts ieraksts par darba devēja maksātnespējas procesa pasludināšanu, bet ne vēlāk kā līdz dienai, kad noteiktā kārtībā sastādīts kreditoru prasījumu apmierināšanas plāns. Ja nokavēts arī šis termiņš, darbinieks zaudē kreditora statusu un savas prasījuma tiesības pret darba devēju.

Darbinieka nāves gadījumā tiesības iesniegt kreditora (darbinieka) prasījumu ir darbinieka laulātajam un personām, kas bijušas darbinieka apgādībā.

  • kreditora (darbinieka) prasījums (EMUS e-pakalpojumā prasījumu aizpilda sistēmā, pārējos gadījumos - aizpilda un paraksta kreditora (darbinieka) veidlapu atbilstoši iesniegšanas veidam);
  • darba līgums (dokuments, kas apliecina darba tiesiskās attiecības starp darba devēju un darbinieku);
  • algas lapiņas (ja tādas ir);
  • personīgie konti (ja tādi ir);
  • tiesas nolēmums par darba samaksas piedziņu (ja tāds ir);
  • rīkojums par atvaļinājumu/dīkstāvi (ja tāds ir);
  • darbnespējas lapa A (ja tāda ir);
  • uzteikums (dokuments, kas apliecina darbinieku darba tiesisko attiecību izbeigšanas tiesisko pamatu, ja tāds ir) un citi ar prasījumu saistīti dokumenti.

Ja iesniedz dokumentu kopijas, tad kopijām ir jābūt apliecinātām.

Kā apliecināt dokumentu kopijas?

Dokumentu var apliecināt persona, kuras rīcībā ir dokumeta oriģināls. Persona, apliecinot dokumenta kopiju, lapas augšējā labajā stūrī uzraksta KOPIJA, dokumenta beigās uzreiz aiz apliecināmā dokumenta pēdējā rekvizīta izvieto apliecinājuma uzrakstu: Kopija pareiza; personiskais paraksts un tā atšifrējums; personas kods; apliecinājuma datums.

Kā apliecināt dokumeta kopiju

Kreditora (darbinieka) prasījuma un dokumentu iesniegšana administratoram

Administratoram ir tiesības pieprasīt, lai darbinieks iesniedz noteiktā kārtībā apliecinātu sava prasījuma un to pamatojošo dokumentu tulkojumu valsts valodā.

Tev ir iespēja saņemt padziļinātas konsultācijas par sev interesējošajiem jautājumiem saistībā ar darbinieku prasījumiem darba devēja maksātnespējas gadījumā gan tiešsaistē, gan klātienē. Tāpat ir iespējams kopā ar Maksātnespējas kontroles dienesta atbalsta personu iesniegt kreditora (darbinieka) prasījumu EMUS e-pakalpojumā. Aizpildiet pieteikumu, atzīmējot konsultāciju veidu - tiešsaistē vai klātienē - un mēs ar jums sazināsimies un vienosimies par precīzu tikšanās laiku.

Kad kreditora (darbinieka) prasījums ir iesniegts, administrators pārbauda to un izlemj, vai tas ir pamatots

Administrators, saņemot kreditora (darbinieka) prasījumu, pārbauda darbinieka prasījuma pamatotību un atbilstību normatīvo aktu prasībām un pieņem pamatotu lēmumu:

  • pilnībā atzīt prasījumu - iekļauj kreditora (darbinieka) prasījumu reģistrā un nosūtīta kreditoram;
  • daļēji atzīt prasījumu - iekļauj kreditora (darbinieka) prasījumu reģistrā un lēmumu par darbinieka prasījumu daļēju atzīšanu* 3 dienu laikā pēc tā pieņemšanas nosūta darbiniekam;
  • neatzīt prasījumu - lēmumu par kreditora (darbinieka) prasījumu neatzīšanu1 3 dienu laikā pēc tā pieņemšanas nosūta darbiniekam.

Kad administrators ir pieņēmis lēmumu par kreditora (darbinieka) prasījuma atzīšanu vai daļēju atzīšanu un lēmums nav pārsūdzēts (vai arī tiesa šo kreditora (darbinieka) sūdzību ir jau izskatījusi), darbiniekam vairs nav jāveic nekādas aktīvas darbības – tālāko procesa gaitu virzīs maksātnespējas procesa administrators.


1Saskaņā ar Maksātnespējas likuma 80.panta pirmo daļu kreditors (darbinieks) ir tiesīgs pārsūdzēt tiesā administratora lēmumu par sava prasījuma neatzīšanu vai daļēju atzīšanu viena mēneša laikā no lēmuma saņemšanas dienas.