Maksātnespējas kontroles dienests ir tieslietu ministra pārraudzībā esoša valsts iestāde,

kas īsteno valsts politiku tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa jautājumos, aizsargājot:

  • darbinieku intereses viņu darba devēja maksātnespējas gadījumā;
  • valsts un sabiedrības intereses tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa jautājumos.

No 2018.gada 1.jūlija iestādei ir mainīts nosaukums: iepriekš - Maksātnespējas administrācija, tagad - Maksātnespējas kontroles dienests.

Ar ko nodarbojas Maksātnespējas kontroles dienests?

No 2026. gada 1. oktobra visus MKD veiktos valsts pārvaldes uzdevumus plānots nodot citām institūcijām un iestādi likvidēt. Tas ir galvenais iemesls stratēģijas darbības termiņa pagarināšanai līdz 2026. gadam un tās aktualizēšanai 2025. gadā. Ievērojot minēto, aktualizētās stratēģijas svarīgākais uzdevums ir nodrošināt nepārtrauktu MKD darbību līdz tā likvidācijai, tostarp sniedzot visus iestādes pakalpojumus atbildīgi, godprātīgi, noteiktajos termiņos un pilnā apjomā. 

INFOGRAFIKA: Stratēģijas karte 2021.-2025.gadam

  • īstenot valsts politiku tiesiskās aizsardzības procesa un maksātnespējas procesa jautājumos;
  • aizsargāt darbinieku intereses viņu darba devēja maksātnespējas procesā.
  • izlemt ar administratora amata darbību saistītos jautājumus;
  • uzraudzīt administratoru darbību;
  • normatīvajos aktos noteiktās kompetences ietvaros uzraudzīt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu darbību;
  • turēt un rīkoties ar darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem;
  • apmierināt darbinieku prasījumus no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem;
  • Maksātnespējas likumā noteiktajos gadījumos nodrošināt juridiskās personas maksātnespējas procesa izmaksu segšanu no Maksātnespējas kontroles dienestam šiem mērķiem piešķirtajiem līdzekļiem;
  • Maksātnespējas likumā noteiktajos gadījumos nodrošināt juridiskās un fiziskās personas maksātnespējas procesa depozīta izmaksu vai pārskaitīšanu valsts budžeta ieņēmumos;
  • veikt citas funkcijas, kuras Maksātnespējas kontroles dienestam uzticētas saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
  • pārbaudīt administratora darbības likumību maksātnespējas procesā;
  • izskatīt sūdzības par administratoru lēmumiem un rīcību;
  • izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas atbilstoši Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajai kompetencei;
  • pieņemt un izskatīt maksātnespējas procesa administratoru iesniegumus par maksātnespējas procesa administrācijas izmaksu, maksātnespējas procesa izdevumu un administratora atlīdzības segšanu;
  • organizēt administratora eksāmenu un kvalifikācijas eksāmenu; 
  • iecelt amatā administratorus;
  • atbrīvot, atcelt un atstādināt no amata administratoru, kā arī apturēt administratora amata darbību;
  • veikt tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošo personu uzraudzību un izskata sūdzības par to rīcību;
  • organizēt maksātnespējas procesa administratoru kvalifikācijas pilnveidošanu;
  • pieņemt un izskatīt maksātnespējīgo darba devēju administratoru iesniegumus darbinieku prasījumu apmierināšanai.

Ētikas kodekss nosaka Maksātnespējas kontroles dienesta ierēdņu un darbinieku

  • profesionālās ētikas pamatprincipus
  • tiesības, pienākumus un uzvedību
  • ētikas pamatprincipus komunikācijā ar lobētājiem
  • darbības, kas vērstas uz interešu konfliktu novēršanu
  • profesionālās ētikas un uzvedības pamatprincipu izvērtēšanas kārtību
  • ētikas kodeksa pārkāpumu izskatīšanas kārtību

 

 

Maksātnespējas kontroles dienests piedalās iniciatīvā "Konsultē vispirms"un īsteno šādus principus:

  • uz klientu vērsta valsts uzraudzība un pakalpojumi;
  • padomi uzņēmumiem, lai sasniegtu atbilstību prasībām;
  • riska novērtējumā balstīta uzraudzības stratēģija

"Konsultē vispirms" MKD darbībā