Triju mēnešu laikā no dienas, kad konstatēta maksātnespējas procesa administratora vai tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas rīcība, kas aizskar personas likumiskās tiesības. Maksātnespējas vai tiesiskās aizsardzības procesa izbeigšana nav šķērslis sūdzības iesniegšanai. Tādā gadījumā sūdzība jāiesniedz viena gada laikā pēc procesa izbeigšanas, ievērojot triju mēnešu termiņu pēc aizskarošās rīcības konstatēšanas.
Sūdzība ir jāiesniedz savlaicīgi, nenokavējot Maksātnespējas likumā noteikto sūdzības iesniegšanas termiņu. Sūdzības ir iesniedzama par personas likumisko tiesību aizskārumu. Sūdzībā jāietver vispusīgs un detalizēts apstākļu izklāsts. Sūdzībai jāpievieno dokumenti, ar kuriem var pierādīt iesniedzēja aizskārumu un administratora vai tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas rīcību.
Maksātnespējas kontroles dienests izskata sūdzības tikai par tādu maksātnespējas procesa administratoru rīcību, kuri ir amatā.
Maksātnespējas kontroles dienests sūdzības par ētikas normu pārkāpumiem pieņem zināšanai un nepieciešamības gadījumā sniedz ziņas disciplinārlietu komisijai.
Maksātnespējas kontroles dienests neizšķir strīdus par tiesībām, kas risināmi tiesā. Tāpat Maksātnespējas kontroles dienests neizšķir strīdu, vai maksātnespējas procesa administratora vai uzraugošās personas rīcība ir radījusi zaudējumus.
Maksātnespējas likumā ir noteiktas sūdzības, kas iesniedzamas nevis Maksātnespējas kontroles dienestā, bet gan tiesā, kurā ierosināta maksātnespējas procesa lieta. Piemēram:
- par parādnieka pārstāvja noteikšanu;
- par kreditoru prasījumu;
- par kreditoru sapulces lēmumu.
Maksātnespējas kontroles dienests ziņas, kas sniegtas sūdzībā, kuras iesniegšanas termiņš nokavēts, pieņem zināšanai. Nepieciešamības gadījumā Maksātnespējas kontroles dienests tās izmanto uzraudzībā.
Sūdzība par administratora lēmumu par kreditora prasījumu ir iesniedzama tiesā, kur pasludināts maksātnespējas process, ievērojot Maksātnespējas likuma 80. pantā noteiktos termiņus.
Saskaņā ar Maksātnespējas likumu kreditoriem un parādnieka pārstāvjiem ir tiesības iebilst pret maksātnespējas procesa administratora vai tiesiskās aizsardzības procesa uzraugošās personas veiktajām un plānotajām darbībām, kā arī izteikt pretenzijas.
Maksātnespējas likumā ir noteikti termiņi, kādos jāiebilst pret maksātnespējas procesa administratora sagatavotajiem procesuālajiem dokumentiem (piemēram, mantas pārdošanas plānu, maksātnespējas procesa izmaksu sarakstu u. c.). Pēc iebildumu iesniegšanas termiņa procesuālais dokuments uzskatāms par saskaņotu un maksātnespējas procesa administrators veic tajā norādītās darbības.
Ir situācijas, kad risinājums ir iespējams bez Maksātnespējas kontroles dienesta iesaistes, likumiski un konstruktīvi sadarbojoties. Piemēram, ir atšķirīga izpratne par uzdoto jautājumu un sniedzamo atbildi. Līdz ar to nepieciešamas gadījumā ieteicams precizēt uzdoto jautājumu vai uzdot papildu jautājumu.
Maksātnespējas procesa administratora vai uzraugošās personas rīcībā var nebūt visas nepieciešamās ziņas.
Maksātnespējas vai tiesiskās aizsardzības procesā iesaistīto personu aktīva līdzdalība, sniedzot maksātnespējas procesa administratoram vai tiesiskās aizsardzības uzraugošajai personai ziņas vai viedokli, sekmē procesa likumīgu un efektīvu norisi. Proti, tas dod iespēju vispusīgi izvērtēt visus apstākļus un nianses.